elárulok egy titkot.
szeretek magamra úgy gondolni, hogy nekem nincsenek előítéleteim. ez idáig nem titok. a titok az, hogy vannak. akkor kúsznak elő, amikor nem is sejteném. amikor védtelen vagyok velük szemben. mondjuk dolgozom, és egyszer csak ott van az előítélet. én pedig felfedezem, és úgy végzem ki, mint ahogy a pókot nyomják szét a cipőjük orrával azok, akik megölik az állatokat.
elmondok egy példát.
a munkahelyemen majdnem az összes shift manager bangladesi. mindegyik. mind muszlim: van, aki nagyon vallásos, és van, aki kevésbé. észrevettem, hogy az egyik menedzserem előítéletes a feketékkel szemben: akárhányszor fekete fiatalokból álló csoport jön be, mindig felküld valakit az emeletre, amíg el nem mennek. ha fehér vagy arab fiatalok jönnek be, nem tesz ilyet.
az én rasszizmusom pedig ebben a történetben ott jelenik meg, hogy meglepődtem. azt gondoltam, hogy csak a fehérek szoktak rasszisták lenni. (a probléma tehát felderítve, a megoldás folyamatban.)

Megjegyzések

rozi üzenete…
Ez azt is jelenti, hogy eddig ennyire elkerülted a más etnikumúakat(főleg a romákra gondolok), emiatt nem tudtad megismerni őket, hogy ők is ugyanolyan emberek, mint a fehérek, erényekkel, és hibákkal?

Azaz valamennyire idegenkedsz tőlük esetleg?
maifosz üzenete…
nem, dehogyis, ne hülyéskedj, nem erről van szó. nem értem, hogyan lehet ezt a posztot ennyire félreérteni :/
soha nem voltak előítéleteim senkivel szemben.

itt arról van szó, h egyszerűen csak (fehér nézőpontból kiindulva) egyirányúnak láttam a rasszizmust (fehér bőrszínűek vs. mindenféle más bőrszín), és az meg sem fordult a fejemben, hogy mondjuk más nézőpontból akár velem szemben is lehetne valaki rasszista. és igen, én is látom, hogy ennek a gondolatnak a hátterében borzasztóan mélyen a fehér felsőbbrendűség érzése áll (hogyan is feltételezhetném, hogy valakinek _velem_ szemben lehetnének előítéletei, hiszen fehér vagyok és európai), és örülök, hogy ezt felfedeztem magamban, mert így tudok ellene tenni.
rozi üzenete…
Lehet félreérthető voltam.

Az a feltevésem, hogy ha sokat lettél volna romák között, akkor már korábban megtapasztaltad volna ezt.
(saját tapasztalataim alapján gondolom)

De mivel eddig nem tapasztaltad, amiatt gondoltam, hogy nem nagyon voltál pl. romák közt (amihez kell egyfajta "elkerülés", mivel Magyarországon nagyon nagy százalékban élnek).

Nem arra gondolok, hogy ne lennének pl. roma barátaid, hanem hogy kevesebbet jártál közöttük. (ha van, bizonyára olyan, aki nem előítéletes, és ezt esetleg a rasszának, és nem a személyének tulajdonítottad?)

de lehet ez is félre érthető, amit most írtam.
rozi üzenete…
magamról azt mondhatom, hogy nem tudok nem előítéletes lenni.

Ha meglátok valakit nagyon valószínű, hogy lesz róla valami (első) benyomásom még ha meg se szólal, akkor is.

Nem tudom ezt kiküszöbölni, de nem is akarom.
maifosz üzenete…
nem, szerintem ez sehol sem jöhetett volna így ki korábban, hiszen ehhez az kellett, hogy legalább 3 egymástól nagyon eltérő közösség tagja találkozzon.

Mo.-n ilyet meg nem olyan könnyű találni. amikor nyári egyetemen voltam, vagy a gyerektáborban külföldiekkel, akkor ez nem jelenhetett meg, mert ott még a palesztin és az izraeli egyetemisták is együtt buliztak, az nagyon nyitott és elfogadó közösség volt. itt viszont nem az elittel találkozom, hanem a társadalom aljával (aminek természetesen magam is egyértelműen része vagyok, a migráns betanított munkás)- korábban sosem voltam ilyen környezetben, és nem azért, mert kerültem volna, hanem mert nem is volt rá lehetőségem, nem voltam olyan helyzetben. (kivéve persze a lakótelepi gyerekéveimet + a hajdú megyei nyarakat, de akkor meg gyerek voltam, minden gyerek tökéletesen ugyanolyan volt, és csak utólag tudom, hogy akkor roma gyerekekkel játszottam együtt.)
rozi üzenete…
Magyarországon is könnyen lehet találkozni a társadalom aljával.
Pl. utcán, piacon, iskolákban (alap képzésben), közösségi rendezvényeken, fórumokon.

Külön kerülnöm kellene ezeket a helyeket, helyzeteket, hogy ne legyenek ilyen tapasztalataim, mert nem feltétlenül kell 3 különböző közösség ahhoz, hogy valaki rasszista előítéletessége megnyilvánuljon. A romák egy részénél pl. magyar ellenességet szoktam tapasztalni (főleg beszólások formájában, beszélgetések során).

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

vásárlás

Kovács András Ferenc: Pro Domo