when greeks flew kites

a guardian-en olvastam egy új podcastról amit most indít a BBC; mint a BBC podcastok (és a guardian) nagy kedvelője, rögtön le is töltöttem és meg is hallgattam az első részt.
bár ne tettem volna.
a When Greeks Flew Kites elvileg azt a célt tűzte ki maga elé, hogy mindennapi félelmeinkre és aggodalmainkra a múlt vizsgálatával keresi a választ. mivel én egyértelműen azon a véleményen vagyok, hogy a történelem tanulása fontos és szükséges (legalábbis valamilyen szinten), hátha segít elkerülni, hogy ugyanazokat a hibákat kövessük el újra és újra, nagyon megörültem neki.
kár volt.
az első rész azt a kérdést feszegette, hogy lehetséges-e, hogy a jövő sokkal rosszabb lesz-e a következő generáció számára, mint amilyen a mi jövőnk. gimnazista koromban erről volt egy vérre menő vitám a faktos töritanárommal, ő azt állította, hogy a történelem során egy egyenletes és folyamatos fejlődés figyelhető meg, tehát mindig minden egyre jobb lesz, például a nőknek már nem kell kézzel mosni, hanem van mosógép, én pedig nem emlékszem, hogy mit mondtam, mert fiatal voltam és buta, csak arra emlékszem, hogy majdnem inkább mégsem jártam be törifaktra, de ma azt mondanám, hogy a mi jólétünk a világ másik felén élő emberek és a természeti erőforrások kizsákmányolásán alapszik, úgyhogy a világon lévő 'jólét' mennyisége állandó, csak nagyon igazságtalanul van elosztva, és hogy nagyon nem lesz ennek jó vége. mindegy.
szóval erről szólt volna az első rész, és valóban volt egy-két érdekes részlet a társadalmi mobilitásról meg az elvárásainkról (ti. hogy mindig minden jobb lesz, de valóban jobb lesz-e minden), de a bevezetés alapján arra számítottam volna, hogy abba az irányba terelik a beszélgetést, hogy mindjárt elpusztítjuk a földet, és ezt is gondolták már az emberek korábban, többször is (és szerencsére még mindig nem pusztítottuk el).
persze az is lehet, hogy csak azért okozott csalódást, mert komolyabb beszélgetésre számítottam, mint hogy a reformáció korában a kamaszoknak az volt a lázadás, hogy katolikusok, de ezt a szülők mégis túlélték valahogy - na bumm.

(akármilyen jók is amúgy a BBC podcastok, egyik sem olyan jó, mint az SWR2 Wissen podcastja, majd írok arról is.) 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

vásárlás

Kovács András Ferenc: Pro Domo